VeteranCamping.dk

Retro når det er bedst

Hvordan blev MKP'erne til ?.

Karetmager Mikkel Kristian Pedersen etablerede i februar 1923 firmaet M. K. Pedersen, som en produktionsvirksomhed for karrosserier.
For at tage et lille udpluk af hvad man lavede kan nævnes, dansk bygget førerhuse til bl.a. lastvogne. Dengang kom lastbilerne til landet uden førerhus, hvorefter at karetmageren byggede det op i træ, for så at beklæde det med karrosseri plader, det var håndarbejde hele vejen igennem.

Kølekasser til lastvogne blev det også til, bunde til øl anker med navne som bl.a. Carlsberg og Tuborg. De var meget populære, og enhver der havde en hjemmebar, med respekt for sig selv, havde dem selvfølgelig hængende på væggene. Og hvem ville tro det, men selv musikinstrumenter som guitar lavede man, og små glasfiber både, det var lidt om hvad man lavede på M.K.Pedersens Karrosserifabrik.

Men det der nok interessere os mest er glasfibervognen, MKP. De blev produceret i Kolding, fra slutningen af 50 erne´. Opfindsomheden var stor, de runde hjørner som MKPen har, blev kopieret fra den gamle folkevogns rugbrød, ja det var dengang hvor der var midtersprosser i forruden, formen på vognen gør at vindmodstanden er lav.
Sidelisterne som sidder på MKP`er kørte datidens lastbiler også rundt med. De buede vinduer klarede man, når den lokale rugbrøds fabrik var færdig med dagens produktion, så var ovnene stadig varme, plexiglasset blev så varmet op inde i ovnen, formen var klar til at modtage de føjelige plader, som så fik lov til at ligge til afkøling.
Dobbelte ruder kom så i 60´erne, disse blev lavet af fremmede firmaer ude i byen.

De første vogne der trillede ud fra M. K. Pedersens karrosserifabrik i Kolding var med almindelig undervogn, men der gik ikke mange år før at det blev med galvaniseret undervogn. Udviklingen af campingvognen fortsatte, der var hele tiden nye tiltag, flamingoen blev erstattet af polyurethanskum.
Danmark er jo et lille land, så man eksportere MKP vognene til bl.a. Grønland, Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Svejts, USA, England, Frankrig og licens til Japan.

Først introducerede de den lille Petit som var tiltænkt at blive trukket af en VW Folkevogn. I året 1961 bestod programmet af 3 modeller, Petit, Midi og Grand med karosserilængder på 2,98, 3,2 og 2,5m.
I 1964 fik Grand modellen tillagt benævnelsen IV og som helt ny model kom Grandessen med en karosserilængde på 4,44 meter.
I 1967-68 var nyheden fra MKP en Grand V. Denne havde en karosserilængde på 4 meter og placerede sig lige imellem Grand IV og Grandessen.
I 1970 startede eksporten til USA. Samtidig med produktionen af campingvogne havde man også en omfattende produktion af bl.a. mælketanke, fryse og kølecontainere og tanke til flydende gods. Der blev produceret kanaler som blev anvendt i Legoland ligesom man havde fundet ud af, at anvende den samme maskine til at forme landskaber i polyurethanskum, som blev brugt til at sprøjte isolering i vognene.

Her ses et udpluk af MKP vogne der findes i og udenfor klubben.

Klik på de enkelte billeder for at se dem i stor størrelse.

  • Grand20520197320-20198120B2001Grand20520197320-20198120B2001
  • Grand20520197320-20198120B2003Grand20520197320-20198120B2003
  • Grandesse20196320-2019722002Grandesse20196320-2019722002
  • Grandesse20196320-2019722004Grandesse20196320-2019722004
  • Grandesse20196320-2019722005Grandesse20196320-2019722005
  • Grandesse20Royal20Super20197320-2019812001Grandesse20Royal20Super20197320-2019812001
  • Super20Royal20198220-2019892001Super20Royal20198220-2019892001
  • Super20Royal20198220-2019892002Super20Royal20198220-2019892002
  • Super20Royal20198220-2019892013Super20Royal20198220-2019892013
  • autocamper2004autocamper2004
  • grandesse-28-11-2011-03grandesse-28-11-2011-03
  • petit-28-11-2011-01petit-28-11-2011-01
  • petit-28-11-2011-03petit-28-11-2011-03
  • petit-28-11-2011-04petit-28-11-2011-04

Simple Image Gallery Extended